In 2008 zetten drie enthousiaste en gemotiveerde IJburgers van het eerste uur, Roy Dackus, Theo Ooteman en Martijn Swijghuisen Reigersberg, de eerste stappen op weg naar de realisatie van een tennispark op IJburg. Na een aantal inventariserende en positieve gesprekken met Stadsdeel Oost wordt besloten om de volgende stap te zetten en Tennisvereniging TC IJburg op te richten.

Straattennis
De eerste georganiseerde activiteit was de 'straattennis' middag op 11 oktober 2008 op het Joris Ivensplein. Met steun van de KNLTB en de afdeling sport van het toenmalige stadsdeel Zeeburg werden enkele mobiele tennisveldjes neergelegd. Meer dan 100 enthousiaste kinderen hebben die middag drie uur lang fanatiek getennist onder begeleiding van tennisinstructeurs. Stadsdeelvoorzitter Fatima Elatik opende de activiteit door samen met de initiatiefnemers een balletje te slaan onder het toeziend oog van oud stadsdeelvoorzitter Nico Papineau Salm.

Start voorinschrijving
Op 19 januari 2009 startte de online voorinschrijving via de site van de tennisvereniging. Tennisliefhebbers op IJburg konden zich op deze manier als ge├»nteresseerde laten registreren. Binnen 10 maanden stond de teller al op meer dan 1.250 voorinschrijvers. 24 maanden later hebben meer dan 2.000 tennisliefhebbers zich ingeschreven. Dit is meer dan 15% van de IJburgers.

Groen licht voor het tennispark
In de zomer van 2010 is het eindelijk dan zover, het tennispark op IJburg komt er. Tennisvereniging TC IJburg gaat na 1,5 jaar van voorbereidingen, keihard werken en lobbyen, samen met de centrale stad en het stadsdeel een tennispark op Rieteiland Oost realiseren.